Web Content Viewer
Етичен кодекс на общинския съветник
Към момента няма приет от Етичен кодекс на общинския съветник
ЕТИЧЕН КОДЕКС
НА ОБЩИНСКИТЕ СЪВЕТНИЦИ ОТ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ ГР. ПОЛСКИ ТРЪМБЕШ
I. Общи положения
Чл. 1. Настоящият Етичен кодекс има за цел да укрепи принципите и правилата за поведение, които следва да бъдат спазвани от общинските съветници от Общински съвет гр. Полски Тръмбеш, като колективен орган на местното самоуправление.
Чл. 2. Етичният кодекс съдържа основни етични и морални норми и конкретизира стандартите на поведение на общинските съветници.
Чл. 3. Етичният кодекс се прилага от общинските съветници при или по повод осъществяване на функциите им на представители и защитници на интересите на гражданите на Община Полски Тръмбеш.
II. Основни принципи
- Политическа безпристрастност
Чл. 4. Общинският съветник е длъжен при всяко свое действие да се ръководи от интересите на цялото население в общината, без оглед на политическите убеждения и пристрастия на избирателите. Той е представител не само на своите избиратели, а и на цялото население в общината.
- Законност
Чл. 5. При осъществяване на своите функции, общинският съветник действа в съответствие с Конституцията, международните актове, ратифицирани по установения ред, както и в съответствие със законите на страната, като защитава интересите на общината по съвест и вътрешно убеждение.
- Публичност
Чл. 6. Общинският съветник е длъжен да поддържа връзки с избирателите си и да ги информира за дейността и решенията на Общинския съвет.
Чл. 7. Общинският съветник е длъжен да не разкрива информация, която представлява държавна или служебна тайна.
Чл. 8. Общинският съветник е длъжен да не разгласява сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
- Обществен дълг и личен интерес
Чл. 9. Общинският съветник не може да използва прерогативите на своя пост в полза на интереса на лица или групи, с цел извличане на пряка или косвена лична облага от това.
Чл. 10. Общинският съветник не може да използва служебното си положение или общинско имущество с цел да набави за себе си или другиго имотна или неимотна облага.
Чл. 11. Общинският съветник не може да използва служебното си положение за получаване на специални привилегии, освобождаване от задължения, лични придобивки или избягване на последствията от свои или на другиго неправомерни действия.
Чл. 12. Общинският съветник няма право да извършва лични услуги, които са несъвместими с безпристрастното изпълнение на неговите задължения или биха навредили на обществените интереси.
Чл. 13. Общинският съветник няма право да приема подарък или каквато и да е друга имотна облага, която не му се следва, за да извърши или да не извърши действие в качеството си на такъв. Подарък, по смисъла на този Етичен кодекс е всяко имуществено или неимуществено право, оценимо в пари, предоставено на общински съветник, с цел да окаже влияние върху него при изпълнение на обществените му задължения или като отплата за негово действие или бездействие.
- Професионално поведение
Чл. 15. Общинският съветник изпълнява своите задължения компетентно, ефективно и безпристрастно.
Чл. 16. Общинският съветник, при изпълнение на своите задължения няма право да разгласява информация, която може да причини вреда или да облагодетелства други лица.
Чл. 17. Общинският съветник не допуска в своята работа създаването или разпространението на корупционни практики.
- Лично поведение
Чл. 18. Общинският съветник с личното си поведение в публичните си изяви представя общината. Той е длъжен да се придържа към общо приетите моралниценности и добродетели и да не допуска недостойно поведение.
Чл. 19. Общинският съветник е длъжен да защитава и опазва поверената му общинска собственост и да не я използва за други дейности, освен за предвиденото.
- Конфликт на интереси
Чл. 20. В случаите, когато общинският съветник има пряк или непряк личен интерес по въпроси, разглеждани от Общинския съвет и неговите комисии, то той следва да го обяви писмено пред Председателя на Общинския съвет, съответно пред Председателя на комисията преди провеждане на обсъждане и гласуване по тези въпроси.
Чл. 21. Заявеният личен интерес се отбелязва в протокола.
Чл. 22. Общинският съветник, на основание чл. 37 от ЗМСМА не може да участва при вземане на решения, когато се отнасят до негови имуществени интереси или до интереси на съпруг/а и роднини по права линия и по съребрена линия до четвърта степен включително и по сватовство до втора степен включително.
Чл. 23. Граждани, на които е станало известно наличието на конфликт на интереси по отношение на общински съветник, могат да отправят писмено искане до ПК Противодействие на корупцията за разглеждане на случая. Комисията е длъжна да разгледа случая и да вземе отношение.
Чл. 24. ПК Противодействие на корупцията не разглежда анонимни сигнали. Тя е длъжна при поискване от страна на гражданите да запази самоличността им в тайна.
- Поведение на общинските съветници в зала
Чл. 25. Общинският съветник няма право да прекъсва изказващия се оратор, да взема думата, без да е дадена от Председателя, да отправя лични нападки, оскърбителни думи или заплахи, да разгласява данни, отнасящи се до личния живот и увреждащи доброто име на гражданите и колегите, да има непристойно поведение и да нарушава тишината и реда в залата.
- Санкции
Чл. 26. Председателят на Общинския съвет има право да прилага спрямо нарушителите на реда, следните дисциплинарни мерки, които се отразяват в протокола на съответното заседание:
- Напомняне – на всеки оратор, който се отклонява от предмета на разискванията и нарушава реда на заседанието;
- Забележка – на всеки общински съветник, който използва оскърбителни думи към друг съветник;
- Отнемане на думата – на оратора, който след изтичане на времето и направеното му напомняне, продължава изложението си или продължава да нарушава реда;
- Отстраняване от зала до следващото гласуване – на всеки общински съветник, който:
-
- грубо възразява срещу наложените му наказания или въпреки тях, продължава да нарушава реда;
- оскърбява съветници или Общински съвет гр. Полски Тръмбеш;
- призовава към насилие;
- системно нарушава реда в залата.
- Правомощия на ПК Противодействие на корупцията
Чл. 27. Контролът за спазване на нормите на настоящия Етичен кодекс се осъществява от ПК Противодействие на корупцията.
Чл. 28. Комисията проучва и извършва проверка на сигнали за нарушения на Етичния кодекс, подадени в писмена форма и подписани от жалбоподателя, в срок не по-късно от 14 дни от тяхното постъпване.
Чл. 29. В случаите, когато Комисията стигне до заключение, че съдържащите се в жалбата обвинения са неоснователни, прекратява проверката и изготвя мотивирано писмено заключение до жалбоподателя и до общинския съветник, срещу когото е била насочена жалбата.
Чл. 30. В случаите, когато Комисията констатира нарушение на Етичния кодекс, подготвя становище, което предоставя на председателя на Общински съвет гр. Полски Тръмбеш, като преди това предоставя възможност на общинския съветник да отговори на обвиненията и да се защити.
Чл. 31. Ако Комисията прецени, че произнасянето по жалбата е извън нейните правомощия или, че извършеното деяние е престъпление или административно нарушение, предлага становище пред Общинския съвет за решение за сезиране на компетентните органи.
- Правомощия на Общинския съвет
Чл. 32. Ако комисията установи, че е налице нарушение на Етичния кодекс, предлага на Общинския съвет да наложи наказание.
Чл. 33. За нарушения на настоящия Етичен кодекс, Общинския съвет налага следните наказания:
- забележка;
- лишаване от едно до три месечни възнаграждения.
- Други разпоредби
Чл. 34. Общинските съветници удостоверяват с подписа си, че са запознати с Етичния кодекс и неговите правила.
Настоящият Етичен кодекс е прие с Решение №266 по Протокол №24 от 26.06.2025г. на Общински съвет гр. Полски Тръмбеш.